måndag 30 mars 2009

SiV09

SiV09 vilken dröm och vilken ö. Packade stickning och diverse andra bra-att-ha-saker. Blev hämtad i ett snöregnblandat Östergötland och resan mot Grötö började.
Vi var tvungna att stanna på KarMa i Torslanda och spana garn. Vissa var ståndaktiga och köpte ingenting medan andra (räckna med undertecknad) var inte lika duktig på det.

Väl på Grötö fick väskorna resa med golfbil medan vi sakta vandrande från hamnen mot vårt hus och andades in havsdoften och njöt av skriande måsar och att solen bröt igenom molnen.

Här fick Linköpingsgänget bo. Mycket trevligt med eget hus. Vi spenderade inte så mycket mer än sovtid där, men det var klart sköna sängar och bra utsikt över farvattnen.
Jodå, vi hittade huset och det var tack vare skylten. Vi döpte snabbt vår bostad till "Vita huset".

God mat, men det visste jag sedan innan (sommaren 07 var KM och jag och gästade på hos Marie med maken och fick smaka mycket god fisksoppa). Fredagkväll var det indiskt tema, mycket spännande smakupplevelser, lördagkväll var det medelhavsbuffé. Där emellan var det kaffe, the och chokladbitar som försvann ner i magen samt mysig frukostbuffé och goda luncher med mycket grönsaker och frukt att tillgå. Vilken lycka!

Det blev 3 workshops, fast jag var övertygad om att jag bara anmält mig till 2. jaja, det gjorde minsann ingenting för allt var precis underbart. Min första workshop kl 09 på lördagen var estnisk spetsstickning med Trinu. Mycket bra tekniker lärdes ut och vi fick testa teknikerna och det hanns även med att sticka provlapp.

Nr 2 var överraskningsstickning med Nina Sagulin. Vi hade ingen anning om vad det innebar. Men blev snart varse det då Nina hällde garn över hela bordet och plockade fram stickor nr 9 samt 10.

Tala om skillnad i storlek på garn samt stickor från förmiddagens spetsstickning. Men det var en skön känsla att bara slänga sig över garn och stickor och börja sticka och testa 7 olika tekniker som Nina bestämt. Det var utlovat att man skulle gå därifrån med ett färdigt plagg.

Jag hann. Vet att det ser ut som något rosa-tuffs-moln. Men det är faktiskt en halsvärmare. Förstår inte varför jag flippar ut totalt och väljer en sådan garnkombination =). Det är colinette samt sarisilke samt sidentyg som jag har stickat med och testat 5 av teknikerna, sedan var jag uppe i 50 cm och maskade av. Tänker att den kan vara cool till svart dunväst nu i vår.

Workshop nr 3 på söndagmorgon var bohusstickning. Jag har visst svårt att avstå från workshops som innehåller mer än två färger. Det var fantastiska 3 timmar som bara försvann och jag kunde konstatera att jag kan tekniken och tycker om färgställningen. Nu ska jag repa upp min provlapp och sticka muddar med ett halvt nummer mindre stickor.
Söndagen bjöd på sol och blå himmel. Vi satt några timmar längs en husvägg och nöjt i tidig vårsol. Tjocka polotröjor och koftor åkte av och något bleka armar och ben tittade fram =)
Det var med lite sorg i hjärtat vi sa adjö till Gänget - Marie, Linda och Ingrid och vi lovar nästan redan nu att vi kommer igen nästa år.
TACK för SiV09!

6 kommentarer:

Trollamamman sa...

Åh!!! Vad kan jag annat (avundsjuk) skriva än "Åh, vad mysigt det låter!"

Om livet hade varit annorlunda hade jag prioriterat detta ;-)

Sommarfröken sa...

Det låter som om ni haft det så härligt! Jag är jätteglad för er skull! Och halsvärmaren var ju bara för läcker! Kram från Sommarfröken

Inger sa...

Visst var det en underbar helg.Synd bara att underbart är kort.Vi dag har det varit en lång arbetsdag,först 8-16 sen 17:30-21:30 så jag har inte hunnit packa upp än.

Monica Hansen sa...

Underbara bilder:)

Sanna T Sköld sa...

Härligt att ni hade det så bra!!! Nog är jag avundsjuk, men livet gör att man inte kan vara på flera ställen på en gång.

Stora kramar
Sanna

Carina sa...

Visst hade vi en härlig helg. Jag var ju också där. Gick bara alldeles för fort tycker jag. Hade också velat gå på estnisk spetsstickning som jag tycker är så vacker. Men när skulle jag hunnit med det? Föresten var den ju redan fulltecknad.

Kanske ses vi där igen .