lördag 30 januari 2010

Luna moth shawl

Ibland startar jag projekt och så hamnar de i UFO-högen rätt så snart. Kan inte svara varför det inträffar. Men något är det som inte stämmer. Är det att jag inte hittar harmonin i stickningen? Det där meditativa (för mig spelar det in) eller är det bara fel garn. Tyvärr blev det så med Luna moth shawl som jag startade med innan jul.

Garnet är det verkligen inget fel på. 2-trådigt ullgarn från Marias garn, färgat i en underbar rosa nyans. Stickor - Harmony i en mycket trevlig storlek, nr 4. Men vad gick fel?

Ja den som det visste. Mönstret kan jag inte heller klaga på. Lätt och inga svårigheter, behöver egentligen inte tänka. Garnet och stickorna flyter lätt mot varandra men ändå blev det inte harmoni innan jul. I går morse skulle jag packa stickväskan för fredagseftermiddagens stickcafé och hittade sjalen i en stickpåse. Tryckte ner den med lite andra stickningar och hoppades på att lusten skulle komma.

På stickcaféet var jag bara tvungen att ta upp den och klura lite över varför den blev ett UFO. Skulle bra gärna vilja att det blev ett WIP istället. Garnet lär räcka, 800 meter på nystanet. Efter över en timmes klurande i mörkret och froggning och stickning och froggning igen ( var det någon som trodde något annat). Så hittade jag det, felet alltså. Någon gång innan jul, troligen trött så har jag stickat fel mönstervarv på två varv och sedan hittat tillbaka till rätt mönstervarv utan att ens se att det var fel. Men igår hittade jag felet och det blev storfroggning 15 varv. Låter kanske inte så mycket men om sjalen består av 50 stickade varv så är 15 varv mycket att ta upp. Tillbaka på ruta ett så kunde jag komma på vart jag borde sticka och se vad lätt det gick. Fortsatte sticka på den under kvällen och idag lördag så har den fått några rapporter till. Kommer att bli superbra, det ser jag ju nu och skäms lite över att jag försökte förtränga den.

Inga kommentarer: